Studentsamverkan

Verklighetslabbet erbjuder samarbeten med studenter i flera olika former. Det kan handla om praktik, uppsatsskrivning eller prototyper som ska testas.

Verklighetslabbet har samarbeten med flera universitet och högskolor runt om i landet. Studenter från olika ämnesområden och lärosäten är en viktig samarbetspartner för Verklighetslabbet. Vi samarbetar med och engagerar studenter i både innovations-, design- och uppsatsprojekt på olika nivåer.

Kurs och programansvarig

Ett trettiotal studenter från olika institutioner har bidragit till uppsats- och innovationsprojekt på kandidat-och masternivå. I vissa fall engageras studenterna i pågående innovations- och forskningsprojekt, i andra fall gör de egna avgränsade innovations- eller designprojekt.
Intresseanmälan

Student

Studenter från olika ämnesområden och lärosäten är en viktig samarbetspartner för Verklighetslabbet. Vi samarbetar med och engagerar studenter i både innovations-, design- och uppsatsprojekt på olika nivåer.
Intresseanmälan

Samarbetar stolt med

Intervju med tidigare studenter Elise & Kayla

Hur hittade ni till Verklighetslabbet ?

Våren 2018 gick vi Openlab’s masterkurs i design thinking där Stockholms stad och Verklighetslabbet var våra utmaningsgivare. Vi fick utmaningen att förbättra livskvaliteten och måltidsupplevelsen på omsorgsboendet Stureby. Design thinking är en designmetod och process som sätter användaren i fokus där men under fem steg skapar empati för användaren för att förstå dennes behov och utmaningar. Verklighetslabbet och Stureby var fortsatt intresserade av vårt koncept och kontaktade oss för att jobba vidare på idéen hösten 2018. Detta var jättespännande för oss!

Vad handlade ert projekt om?

Det första konceptet kallades “The Dinner Dome”, ett sfärformat upplevelserum där videofilmer projiceras på alla väggytor och alla sinnen väcks hos användaren genom att använda sig av doft, ljud och smak. Vi ville kunna ta världen till våra användare. Under den första testomgången besökte vi tropiska stränder och tog en motorcykeltur. Efter kursens slut fick vi arbeta vidare med projektet och vi bestämde att “The Dinner Dome” inte längre skulle användas under måltider, utan istället före eller efter. Detta för att lösningen hade en effekt på användarens humör och skulle kunna användas i uppiggande syfte på morgonen och lugnande på eftermiddagen. “The Dinner Dome” kallas numera istället för “Biosfären”. Under den andra fasen har vi fokuserat på hur Biosfären bäst kan integreras i den dagliga verksamheten genom tätt samarbete med personal och Verklighetslabbet. Snabbt märkte vi alla på Verklighetslabbet att Biosfären inte var begränsad till stunden vid måltider utan kunde användas till så mycket mer. Allt från att virtuellt resa genom Sverige, skapa konsertupplevelser och bildkurser, till att ta boenden till hem till deras före detta vardagsrum.

Var det något särskilt som ni lärde er eller minns från er tid på VL ?

En av de viktigaste lärdomarna är definitivt att samskapa med olika parter i ett relativt komplext projekt. Internt har vi jobbat nära kulturansvariga och Johan och Susanna på Verklighetslabbet för att kunna uppnå vår vision och samtidigt se till att det praktiskt fungerar som en naturlig del av verksamheten. Vi har även fått lära oss om processen av offentlig upphandling och har haft ett utbyte med Openlab, konstnärer och tekniker. Av sådana jobbrelationer har vi lärt oss mycket om kommunikation, samordning, teknik och skapande. Vi fick även hålla föreläsning för de nuvarande studenterna på masterkursen. Det var superkul! Vi har lärt oss mycket under hela processen, inte minst om hur man ska vara kreativ och driven i situationer då man inte alltid har full kontroll. Innovation är både roligt och utmanade just av denna anledning. Sedan har vi varit ett starkt projektteam, där etnografi, tekniska frågor, designprocesser, kreativa workshops, ekonomi, projektledning och empatiarbete har kompletterat varandra.

Elise Johanson
Kayla van den Cleeve

Några arbeten och uppsatser som tagit form här

Kungliga Tekniska Högskolan

Hjuldimensioner, impact & falldämpande golv - Masteruppsats

Kungliga Tekniska Högskolan
Maskinteknik
VT
2018
1
student(er)
Kungliga Tekniska Högskolan

Trygghetslarm - Masteruppsats

Kungliga Tekniska Högskolan
Design och produktutveckling
VT
2018
2
student(er)
Uppsala Universitet

Deltagande observationsstudie - Masteruppsats

Uppsala Universitet
Kostvetenskap
VT
2018
1
student(er)
Mälardalens högskola

Rumslig gestaltning: Tussudden och utemiljö - Kandidatuppsats

Mälardalens högskola
Informationsdesign
VT
2018
2
student(er)
Openlab

The Dinner Dome

Openlab
Masterskurs i Design Thinking
VT
2018
5
student(er)
Södertörns högskola

Praktik - medieteknik

Södertörns högskola
Programmet: IT, medier och design
VT
2018
1
student(er)
Södertörns högskola

Praktiskt examensprojekt

Södertörns högskola
Programmet: IT, medier och design
VT
2018
1
student(er)
Södertörns högskola

Medier, teknik och samhälle - Designprojekt

Södertörns högskola
Programmet: IT, medier och design
VT
2018
10
student(er)
Karolinska Institutet

Cross boarder practice

Karolinska Institutet
Fysioterapi
HT
2017
2
student(er)
Karolinska Institutet

Design thinking

Karolinska Institutet
Arbetsterapi
HT
2017
2
student(er)

Kontakta oss

Sanna Bjälevik-Chronan
Projektledare/leg. fysioterapeut
Telefon 08 - 508 20 876
E-post susanna.bjalevik@stockholm.se

Verklighetslabbet
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning

Tack! Vi hör av oss så snart det går

Någonting gick fel och ditt meddelande kunde inte skickas :(